Retrospektiivi menneeseen viiteen vuoteen

Kevättalvella 2015 mietin seuraavaa ura-askeltani

Lähtölaukaus tästä tuli itse asiassa head-hunting –prosessissa. Mietin, että mitä oikeasti haluan tehdä intohimolla. Suurimmat kicksit olen aina saanut asiakkaan ja henkilökunnan menestyksestä. Vaihtoehdot olivat siirtyminen toisen korporaation leiriin tai yrittäjäksi. Korporaatioissa olen työskennellyt joka vuosikymmenellä kun olen työtä tehnyt. Yrittäjäuraakin on takana 15 vuotta. Veri veti takaisin yrittäjyyteen.

“Oletko hullu kun lähdet hyväpalkkaisesta hommasta? Nyt on kyllä vaikeat ajat, ei kannattaisi tässä kohtaa lähteä yrittäjäksi.” Nämä olivat yleisimmät kommentit jotka kuulin kertoessani päätöksestäni. Suurin osa kommenttien antajista ei ole ollut yrittäjänä, joten elämää ei tietenkään kannata laskea tällaisten kommenttien varaan.


Kun saa jotain valmiiksi, on helpompi lähteä

Vuodet Fonectalla olivat erittäin antoisat. Sain olla rakentamassa ja johtamassa Fonecta Enterprise Solutions –yksikköä, joka muodostettiin Fonectan data-liiketoiminnan ja muutaman start-upin ympärille (adq, verkossa media ja snoobi). Pääsin tekemään neljän yhtiön fuusion (samalla kertaa), palkkasin eturivin asiakkuusmarkkinoinnin ammattilaisia kymmeniä. Liikevaihto tuplaantui kolmessa vuodessa. Mutta hei: kaikki ei mennyt kuten Strömsössä, ei tietenkään.

FES oli big dataan nojautuva integroidun markkinoinnin palvelutalo, josta kasvoi nopeasti alansa ladunaukaisija ja mittavin toimija. Loppujen lopuksi Fonecta totesi, että data ja mitattavuus on yrityksen päämissio jatkossa ja FES fuusioitiin Fonectaan. Oikea veto, hyvä niin!

 

Myynnin johtaminen

 

Uudistamassa Fonectan pk-sektoria

Tämän jälkeen sain tehtäväkseni johtaa ja uudistaa Fonectan pk-sektorin myyntiä. Projektin pituudeksi määritettiin 1-2 vuotta. Tarina oli vauhdikas ja menestyksekäs. Jo parin kuukauden jälkeen pääsimme jatkuvalle kasvu-uralle, joka kesti siihen asti kun kapteenin paikan jätin. Mitään ei tässäkään tehty yksin vaan aivan loistavan johtoryhmän ja henkilöstön kanssa.

Nautin suunnattomasti tehtävistäni Fonectalla. Suuryrityksen resurssit antoivat minulle mahdollisuuden toteuttaa asiakkuusmarkkinoinnin visiota ilman pienemmän yrityksen rajoitteita.

Matkan varrella näin myös miten monille asiakasyrityksilleni seuraavan sukupolven asiakkuusmarkkinointi on strateginen haaste. Johto suhtautuu edelleen asiakaskeskeisempään ja tulosvastuullisempaan markkinointiin epäröiden. Kuitenkin moderni asiakkuusmarkkinointi on kunnianhimoiselle yritykselle sekä kasvun että voitollisuuden tärkeä lähde. Tavoitteeni on ollut saada suomalaisyritykset uskomaan ja siirtymään markkinoinnin uuteen aikaan investoimalla sekä rahaa että johdon energiaa integroidun ja tuloshakuisen asiakasmarkkinoinnin haltuunottoon. Se kuitenkin vaatii kalliita tietoteknisiä ratkaisuja ja uutta ammatillista osaamista - sekä analyyttista että toimeenpanevaa. Tämä on ollut perussanomani yritysjohdolle.

 


Strategiat käytäntöön mitattavasti nyt!

Nyt olen jo ties monettako viikkoa uuden yritykseni parissa. Nimeksi tuli LeftField ja lupaukseksi Expect the unexpected – odota odottamatonta. 

Niin monta kertaa olen työurani aikana joutunut vetämään kanin hatusta tai paremminkin keksimään ratkaisun umpikujassa. Uskon olevani ongelmanratkaisussa ja strategisessa johtamisessa hyvä. Intohimoni on kuitenkin siinä, että nämä strategiat saadaan myös toteutettua. Siksi tarjoan ensi vaiheessa palveluita myynnin johtamiseen yrityksille. 

Viedään strategiat käytäntöön mitattavasti!

 

Jos haluat yhteistyötä LeftFieldin kanssa, ole yhteydessä Täältä.