Myynnin suorituskyvyn nosto

Törkeä lupaus?

staffpoint

Case Uralinko

 

Tiukasti kilpailluilla henkilöstöpalvelualan markkinoilla on tärkeää erottua työntekijä ja työnantaja viestinnässä. 

LeftField työskenteli 2010-luvun taitteessa StaffPointin kanssa. Oli todettava, että henkilöstön houkuttelemiseksi oli tehtävä jotain. Pääosin henkilöstöpalveluala tarjoaa työväestössä nuorelle ensimmäisen kosketuksen työelämään.  Olisi siis suotavaa, että tuo työskentely olisi mieleenpainuvaa ja arvokasta myös jatkon kannalta. 

Tätä varten StaffPoint LeftFieldin avustuksella rakensi Uralinko - konseptin, jossa houkuteltiin nuoret töihin StaffPointille ja StaffPoint lupautui tuottamaan nuorelle työkokemuksia eri toimialoilla. 

Uralinko levittäytyi kahtena vuonna peräkkäin koko maahan. Tähtäimessä oli kesätyöntekijöiden rekrytointi. Uralinko rekka kiersi Suomen Rovaniemeltä Helsinkiin. StaffPoint oli koko kevään myös MTV3-kanavan Idols-pääsponsori. 

Näkyvyys oli taattu ja tulokset oli huikeat. Kilpailijat kiittelivät koko toimialaa palvellutta kampanjaa. StaffPoint sai yli 15.000 ylimääräistä työhakemusta noin 2 kuukauden sisään nuorilta kyvyiltä. Tämä aiheutti merkittävän paineen palvelutuotantoon ja palvelutuotannon prosesseja ja työkaluja olikin modernisoitava ja tehostettava jotta vastaavaan paineeseen voidaan jatkossakin vastata. 

Uralinko projekti oli merkittävä askel kun StaffPointin liikevaihto nousi n 70 meurosta 100meuroon vuosina 2009 - 2011. Uralinko ei ollut toki ainoa tekijä. Myös myyntikenttä aktivoitiin uudella tavalla kontaktoimaan asiakkaita ja niihin yhdistettiin mukavia kontaktoinnin kilpailuja.

Keinot ja metodit valitaan aina asiakasorganisaation mukaisesti. 

Lähtökohta oli olemassa olevissa asiakkaissa, mutta haimme myös kovalla kädellä aivan uusia toimeksiantoja uusilta asiakkailta. Kaiken taustalla oli data ja analyysi Suomen asiakkaista. 

Katso mitä asiakasanalytiikka ja tukiäly voisi tehdä sinun yrityksellesi tänä päivänä

Törkeä lupaus

"Lupauksessa on oltava asennetta!" LeftFieldin hra Hakala oli mukana kirjoittamassa Jari Parantaisen Tuotteistaminen kirjaa vuonna 2007.

Hra Hakala oli viljellyt termiä "Törkeä lupaus" asiakastyössä jo pitkään. Sen lähtökohdat oli siinä, että osa asiakasorganisaatioiden myyjistä ei tuntunut pääsevän asiakkaisiin buukkaamalla. Parantainen tietenkin pölli "Törkeän lupauksen" - toki LeftFieldin luvalla - kirjansa myyntiään kirimään. 

Törkeän lupauksen ympärille hra Hakala kehitti markkinointikonseptin liidien generointiin jossa tätä lupausta sitten käytettiin. Idea oli, että asiakas saadaan uteliaaksi ja jopa epäuskoiseksi kertomalla Törkeä Lupaus. Sen pitää erottua kilpailijoiden lupauksista ja oltava helposti todennettavissa. Sen pitää jäädä mieleen ja houkutella ostamaan. Kaiken lisäksi sen on oltava totta! Organisaation on sitten myös syytä suoriutua tästä lupauksesta! 

Kääritäänkö hihat?

Kysynnän luonti

 

Kysynnän luominen on markkinointistrategia, joka keskittyy kiinnostuksen ja tietoisuuden luomiseen tuotetta tai palvelua kohtaan kysynnän lisäämiseksi. Tavoitteena siis luoda kysyntää ja houkutella potentiaalisia asiakkaita. 

Prosessi sisältää erilaisia markkinointitoimenpiteitä. Ennen kun lähdetään liikkeelle on syytä selvittää kilpailuetumme markkinassa ja muodostaa törkeä lupaus. Ja kun se löytyy niin sitten kääritään hihat.

Työlistaa

1. Sisältömarkkinointi: arvokkaan, osuvan ja johdonmukaisen sisällön luominen. Blogitekstit, artikkelit, videot, webinaarit. Ajatuksena on tarjota tietoa, joka kouluttaa ja sitouttaa kohdeyleisöä.

2. Inbound markkinointi: inbound-markkinointi houkuttelee asiakkaita luomalla arvokasta sisältöä ja heille räätälöityjä kokemuksia. Siihen sisältyy eri taktiikoita kuten hakukoneoptimointi, some markkinointi ja sähköpostimarkkinointi.

3. Lead generation: potentiaalisetn asiakkaiden tietojen tunnistaminen ja kerääminen on välttämätöntä myyntiputken rakentamisen kannalta. Työkaluna esim ländärit tai muut keinot kerätä kiinnostuneiden yhteistietoja. 

4. Sosiaalisen median alustojen hyödyntäminen sisällön mainostamiseksi, yleisön kanssakäymiseen ja yhteisön rakentamiseen brändin ympärille on olennainen osa kysynnän luomista. 

5. Maksullinen mainonta. 

6. Sähköpostimarkkinointi

7. Tapahtumat ja webinaarit tarjoaa mahdollisuuden olla yhteydessä yleisöön suoraan. Nämä voivat olla koulutustilaisuuksia, tuote-esittelyjä jotka esittelevät yrityksen asiantuntemusta. 

8. Hakukoneoptimointi (SEO).

9. Kumppanuudet ja yhteistyö

10. Analyysi ja mittaus - kaikki nämä toimenpiteet on nykypäivän digitaalisessa maailmassa tehdä mahdollisimman mitattavaksi. Keskeisten suorituskykyindikaattoreiden (KPI) seuraaminen auttaa ymmärtämään mikä toimii ja mikä vaatii parantamista. 

Alalla on monta yritystä jotka tarjoavat koko tarjooman työkaluja kysynnän luontiin. LeftField pystyy suosittelemaan sopivaa kumppania. 

Tukiäly mukaan - rakennetaan AI-vetoinen markkinointikone!
filler-2