Myynnin ja markkinoinnin talenttien kehitys

Seuraavan sukupolven kyvykkyys

Näyttökuva 2024-1-16 kello 13.42.37

Taustaa talenttien kehittämiseen

 

Kun johdetaan teknologisoituvaa, korkean lisäarvon myyntiprosessia niin se vaatii oman tuotteen tuntemisen lisäksi terävää bisnesälyä, analyyttista ajattelua ja ongelman ratkaisutaitoja. 

Kumpi tulee ensin, tässä tapauksessa myynnin toimintamallit, asiakkaan prosessi vai talenttien kehitys. Olemme sitä mieltä, että ensin toimintatavat ja vaatimustaso johtamisessa yhdelle viivalle ja sitten vasta siirrytään talenttien kehittämiseen. 

Johtamisen vaade kasvaa joka päivä ja siksi on tärkeää, että johto todella sisäistää valmentavan johtamisen mallin. Tässäkin tekoäly tuo tänään huomattavan helpotuksen myyjien johtamiseen. Tukiäly syö turhaa sisäistä palaveria pois kalenterista ja ohjaa myyjät aktiivisemmin asiakastyöhön. 

LeftField on myös sertifioitunut SHL:n henkilöstö- ja talentti testaukseen.

SHL testausmetodit auttaa varsinkin rekrytointivaiheen testauksessa mutta myös myyntihenkilöstön arvioinnissa jos haluat nostaa kyvykkyydet seuraavalle portaalle.  Se on rakennus palikka ammattitaitoisen, monipuolisen ja energisen työvoiman rakentamiseen. Meillä on kokemusta satojen myyjien arvioinneista ja rekrytoinnista sekä huipputiimien rakentamisesta.

Täällä kerromme mitä mietimme myyntiprosessin kehittämisestä:

Haluatko keskustella lisää myyjien tulevaisuuden arvosta?

Yritykset perinteisesti nojaa historiadataan myyjiä arvioidessaan. Koska yritykset arvioivat menneitä tuloksia syntyy yrityksen johdolle hyvin rajallinen käsitys siitä, miten myyntihenkilö pärjää tulevaisuudessa. Lopputuloksena monet yritykset yliarvostaa heikkoja suoriutujia ja aliarvioi tulevia tähtiä. Siksi on erittäin tärkeää arvioida myyjän tulevaisuuden arvo yhtiölle. Jos epäonnistutaan arvioimaan myyntihenkilöstön tulevaisuuden arvo yhtiölle, se voi johtaa kalliisiin virheinvestointeihin johtamisessa, myyntihenkilöstön kouluttamisessa tai palkkioista päättämisessä. Samoin se voi johtaa tulevien tähtien livahtamiseen kilpailijalle tai muualle.

Kyvykkyys ratkaisee yrityksen menestyksen

 

Vaikka viestimme on, että ensin myynnin edellytyksen kuntoon, prosessi ja toimintatapa mielessä niin totuus on, että yksittäisen kaupan klousaa yleensä kotiin myyjä  - tuo yhtiön timanttinen talentti, yksin tai tiiminsä kanssa. 

Ei siis sovi aliarvioida myyjän merkitystä. Harvasta myyjästä on kuitenkaan tähtimyyjäksi ja siksi peräänkuulutamme aina sitä, että koko myyntikentän tasoa pitää pyrkiä nostamaan. 

Sitä voi tehdä monella tasolla, mutta meidän lempiaihe on asiakasanalyysistä pohjaava myyntiorganisaation kehittäminen ja tekoälyn tuominen mukaan myynnin johtamiseen. Joko kääritään hihat?

Lue lisää asiakasarvon nostamisesta ja tekoälyn hyödyntämisestä myynnin johtamisessa
IMG_2866